«Вперше про розвиток велосипедної інфраструктури Черкас з᾿явилися думки у 2012 році. Активний старт розвитку цієї ідеї розпочався навесні 2015 року. Андрій Поліщук разом із командою написали проект, який днями нарешті прийняли у міськраді та виділили значну суму коштів. Тепер ми маємо велоконцепцію, − розповідає велоактивістка Юлія Стрижаченко.
Велоінфраструктура – це дуже хороша інвестиція, адже буде зроблений ремонт і автомобільних доріг. Також – це добре для екології та корисно для здоров᾿я. У перспективі це створює привабливість для іноземних туристів.
Велосипедна інфраструктура – це не тільки велодоріжки. Наприклад, в Івано-Франківську зробили перший в Україні велосипедний переїзд. Це означає, що громада і міська влада зацікавлена в тому, щоб місто було зручним для велосипедистів. Дуже потужно розвиваються в цьому напрямку Львів, Київ, Вінниця та Івано-Франківськ. Є всі передумови для її розвитку і в Черкасах. У нас дуже рівнинна поверхня, місто компактне, також є достатня ширина вулиць для розміщення велосмуг.
До розробки проекту були залучені столичні експерти з Асоціації велосипедистів Києва. Вони приїжджали до нас і дивилися, які вулиці тут краще зробити першими, та де найбільш необхідні велодоріжки», − говорить Юлія Стрижаченко.
«На початку створення проекту ми бачили відсутність підтримки від депутатів. Вони говорили, що як можна думати про велодоріжки, коли не зроблені автомобільні дороги та тротуари. Насправді депутати дуже далекі від велосипедистів і відповідно незацікавлені. Втім, у Черкасах є дуже потужна велогромада, яка показує, що наше місто дуже гарне для велосипедистів і може розвиватися», − говорить Юлія Стрижаченко.
«Зараз найбільшою проблемою є те, як об᾿єднати велогромаду. У Черкасах є певні тусовки велосипедистів, але коли постає питання зібрати їх разом для виконання спільної справи − це стає неможливим, адже всі вони дуже різні. Тому, зараз найнеобхідніше – це досягти взаємодії з велосипедистами, щоб проконтролювати всі етапи реалізації проекту велоінфраструктури нашого міста», − говорить велоактивіст Олексій Братенков.
«Загалом реалізація проекту розрахована на 4 роки. Для цього вирахували, що необхідно витратити майже 22 мільйони гривень. Ця сума включає: реконструкцію та ремонт доріг, створення веломаршрутів, короткотривалих та довготривалих паркових зон, системи велосипедної навігації та проведення просвітницької роботи.
Ми маємо дві черги створення велодоріг. Перше − це веломаршрути, а потім рекреаційні доріжки у паркових зонах та вздовж Дніпра. Всього планують 26 велосмуг, шириною або 1,5 або 1,8. Це все буде узгоджуватися із правоохоронцями. Також будуть встановлювати вказівні знаки для регулювання руху велосипедистів. Щодо парковок, то їх недостатньо просто поставити – необхідно зробити, щоб вони охоронялися.
Також нам необхідно розвивати велокультуру, адже водії не дуже рахуються з велосипедистами. Автомобілісти не знають культури паркування, і це потрібно змінювати», − говорить Юлія Стрижаченко. Олексій Братенков, велоактивіст:
«Знаєте, коли на щось виділяють кошти, то їх крадуть. Зараз основне завдання – прослідкувати за доцільним розподілом цих коштів. Велосипедистам потрібно збиратися та контролювати процес укладання велосмуг, встановлення навігації та паркових зон. Якщо не буде контролю, то не буде у нас і якісної велоінфраструктури міста. Подібне вже було у Львові. Там велодоріжки зробили, але так, що вони почали розсипатися через короткий проміжок часу. Тому нам потрібно збирати велогромаду міста та контролювати процес реалізації нашого проекту».
Утім контролювати поки що нічого. Грошей на втілення проекту міська рада не виділила. Є шанс, що депутати знайдуть необхідні цьогоріч 2,5 млн грн у бюджеті розвитку. Останній у 2016 р. складає більш, ніж 360 млн грн.
«Це сума абсолютно реальна», – говорить один із оптимістично налаштованих авторів велостратегії Сергій Слинько.
hromadske.cherkasy.ua