Нова транспортна система: війна між владою та перевізниками
Презентація нової транспортної системи, розробленої львів’янами для Черкас, викликала багато дискусій з боку як фахівців, так і простих жителів міста. Як розповів на презентації міський голова, запровадити її мають намір у березні-квітні наступного року.
Фахівці Національного університету «Львівська політехніка» поділили Черкаси на 81 житловий, 8 промислових та 9 рекреаційних районів, відповідно до яких визначили кількість необхідного транспорту. За їхніми розрахунками, щоб перевозити черкащан, необхідно 78 тролейбусів, 74 автобуси великої місткості та 53 малої місткості. На сьогодні ж містом курсують одних тільки автобусів 350 одиниць.
Ціну за проїзд ще не порахували
Міський голова переконаний: зменшення кількості машин здешевить ціну проїзду. Однак наскільки зменшиться проїзд, мер поки що озвучувати не спішить. Каже: потрібно робити ґрунтовні розрахунки.
– Вартість проїзду повинна знизитись, тому що зменшиться кількість водіїв, кондукторів, затрати на надання цих послуг. Більше того, майже удвічі зросте кількість електротранспорту, який вимагає менших затрат, – коментує Сергій Олегович.
Перевізники на цю проблему мають зовсім протилежне бачення. На їхню думку, ціна проїзду підвищиться, в той час як автобуси великої місткості ніхто не купуватиме.
– Якщо буде прийнята ця сітка, програють всі: мер, пасажири, перевізники. Тут перспективи нема ні в кого. Тих 74 великих автобусів, які закладені в схему, не буде. Один такий автобус коштує 1,1 мільйона гривень плюс відсотки за кредитом. Якщо хтось придбає його суто за власні кошти, він не поверне ці гроші. Вартість проїзду нижче 5 гривень не буде, а якщо автобус не окупить себе за півроку – це вже не бізнес. У нього треба більше вкладати, ніж він буде давати. На такий крок ніхто не піде, – каже приватний підприємець, перевізник Петро Копієвський, колись вже проводили схожий тендер, який успіху не мав, бо перевізники порахували, що залишаться у збитках.
За дослідженнями обласної організації партії «Демократичний Альянс», які вона провела навесні цього року, для черкаських пасажирів на першому місці стоїть ціна, на другому – інтервал руху, на третьому – комфорт та безпека і аж на четвертому – транспортна сітка.
По вулиці Громова зараз ходять маршрути №8 і №34. № 8 через 5 хвилин, № 34 через 20 хв. Проїзд у № 8 коштує 2, 50 грн, у № 34 – 2 грн. За 2 грн. ніхто автобуса не чекає, всі згодні доплатити 50 копійок за швидкість проїзду. Це говорить про пріоритет. При новій схемі інтервали зростуть, а це значить, що нам з вами доведеться витрачати багато часу, стоячи на зупинках, – каже голова обласної організації партії «Демократичний альянс» Сергій Гончар.
Львів’яни, у свою чергу, переконують – на жодній з вулиць інтервал руху не буде більше 12 хвилин. Принаймні так зазначено у схемі. З найбільшим інтервалом ходитиме автобус № 10 до Хуторів: його доведеться чекати 15 хвилин.
Куди подіти «армію безробітних»?
Якщо нова транспортна система таки приживеться в Черкасах, без роботи залишаться близько 1000 осіб. За підрахунками перевізників, для обслуговування нової системи потрібно 296 працівників: 2 кондуктори та 2 водії на 1 автобус. Наразі у місті працюють 1400 осіб, які обслуговують 350 автобусів.
Сам Сергій Одарич на презентації нової системи відзначив, що робота кондуктора непродуктивна, тому її треба мінімізувати, адже вона «вбиває економіку», бо робочі місця повинні бути там, де створюється продукт. Мер переконаний: робочих місць вистачить усім, хто залишиться без роботи:
– Сьогодні є робочі місця. Підприємства набирають людей – не можуть набрати! Ніхто ж не хоче працювати за станком, за верстатами. Водії? Будь ласка, тролейбусний парк шукає людей. Тому я не сумніваюсь, що люди, які хочуть працювати, без проблем роботу знайдуть.
На бульварі Шевченка автобусам – не місце
За новою транспортною системою, автобуси не їздитимуть бульваром Шевченка. Центр вони об’їжджатимуть по Ільїна-Благовісній. Центральною вулицею ходитимуть лише кілька тролейбусів.
– У новій маршрутній сітці не дублюється жоден тролейбусний маршрут автобусним. Коли з технічних причин зупиняється тролейбус, наступні за ним не можуть проїхати. Зараз пасажири можуть замість цього поїхати на маршрутках, які дублюють тролейбуси по вулиці Шевченка. У новій схемі цього не буде, а це значить, що Шевченка замиратиме повністю на годину, – коментує Борис Радіоненко.
Сергій Одарич задоволений, що розвантажиться бульвар Шевченка, адже на Благовісній уже з’явилась адміністративна установа – ЦНАП, а через кілька років, імовірно, туди перенесуть і мерію.
Також мер наголосив, що приміський транспорт буде виводитись із міста, доставляючи пасажирів лише до в’їзду, далі його забиратиме міський транспорт. Таким чином на Ільїна та Благовісній зменшиться транспортне навантаження.
В одному міський голова та перевізники дійшли згоди: модернізація транспортної системи таки потрібна. Щоправда, мер наполягає, що впроваджувати її треба вже сьогодні, а перевізники – що треба зачекати.
– Ті системи громадського транспорту, які функціонували в радянські часи, були значною мірою зруйновані через економічні обставини 90-х років. На початку 2000-их років змінилась докорінно система власності. Якщо у радянські часи увесь громадський транспорт надавався і забезпечувався державою, то приватний ринок активно увійшов у цю галузь в усіх містах України. Сьогодні перед усіма містами України стоїть проблема, яким чином оптимізувати систему громадського транспорту, щоб покращити якість пасажирських перевезень, – коментує мер міста.
Також міський голова наголошує, що нова транспортна система врахує потреби людей з обмеженими можливостями та поліпшить екологічну ситуацію в місті.
Натомість перевізники кажуть, що модернізацію потрібно робити пізніше і запевняють, що, якщо їх не почують, вони будуть вимушені перейти до крайніх мір: зупинити увесь транспорт міста Черкаси. Єлєна ЩЕПАК
|